Rekryteringsbehov – använd sommaren till din fördel

När sommarvärmen rullar in tenderar många företag att dra ner på tempot inom rekrytering, vilket öppnar upp för dem som fortsätter att marknadsföra sina jobbannonser. Det är vanligt att företag vill ha rekryteringsprocesserna avklarade innan semestern, men sommaren är faktiskt en tid då många tar sig en stund att fundera på sin karriär och överväga nya jobbmöjligheter.

Vi har passat på att intervjua vår rekryteringsspecialist John Bergmark för att ta del av hans erfarenhet och insikter gällande rekryteringsarbete under sommarmånaderna.

John: Ja, många pausar sin rekrytering under sommaren, men min erfarenhet är att det är faktiskt lite av en missad möjlighet. Sommaren är en tid då tempot saktar ner, ofta en tid av reflektion. Det finns möjlighet att lägga ut annonser och väcka intresse hos kandidater medan företaget och till stor del även vi rekryterare njuter av semestern. Vi låter rekryteringannonsen jobba och då kan den nå potentiella kandidater som är öppna för nya möjligheter. På semestern har vi ofta lite mer tid att scrolla igenom annonser, göra research på om företag och samla energi för att fundera på en förändring.

Under mina år som chef och ledare har jag ibland under hektiska perioder skjutit på att tillsätta en nyckelperson till teamet. Jag har många gånger varit dålig på att ta hjälp och har alltid försökt vara bästa dräng. Men med facit i hand så hade jag gärna tagit hjälp, för att kunna hantera vissa processer bättre. När du tar hjälp i en process behöver det inte innebära att du inte får vara med att påverka i processen, delaktig är för mig viktigt för att skapa ett framgångsrikt resultat.

Genom att planera och starta processen precis innan sommaren sparar man 6-8 veckor innan personen är på plats. Ett favoritcitat jag ofta använder lyder: ”Igår smidde jag tusen planer- igår kväll smidde jag tusen planer, i morse gjorde jag likadant.”

John: Vi brukar utgå från vår process och börjar med att göra en företags- och kravprofilsanalys och lägga upp en plan. Vi initierar en rekryteringskampanj som riktar sig till relevanta målgrupper och gör jobbannonsen sökbar i databaser. Detta ökar chansen att nå både aktiva kandidater som redan söker jobb och passiva kandidater som kanske blir intresserade av just företagets tjänst när de ser annonsen. Vi anpassar annonserna efter kundens önskemål; en del vill ha mer formella annonser, andra föredrar en mer personlig touch.

Arbetsmarknaden har genomgått stora förändringar de senaste 14 åren som jag har varit i branschen. När jag först började, fanns det många jobbsökande och många av dem var mycket kvalificerade. Idag är situationen annorlunda. Även de mest framstående företagen måste kämpa för att locka till sig och bjuda in kandidater i rekryteringsprocessen. Vi är alltid tillgängliga för att svara på frågor från kandidaterna, så att de inte tappar intresset. Vi bokar in första intervjuerna till mitten av augusti för att sedan kunna presentera kandidater för intervju hos våra kunder under den senare delen av augusti.

Genom att vara proaktiv och lägga upp era annonser nu kan ni effektivt börja urvalsprocessen direkt efter semestern, vilket säkerställer att ni är väl förberedda för en produktiv höst. Så låt inte sommaren gå till spillo – använd denna tid för att bygga upp ett starkt team för framtiden.

John på Culpeo i lokalen 1200x630

John Bergmark

Karin Larsson